Egészségünket védő omega 3 zsírsav

Egészségünket védő esszenciális zsírsav

Az omega-3 zsírsavak kémiája

Az omega-3 zsírsavakat más néven n-3 zsírsavakként is emlegetnek. Ezek az anyagok a telítetlen zsírsavakhoz tartoznak, ami azt jelenti, hogy az utolsó szén-szén kettőskötés telítetlen. Ezekhez a zsírsavakhoz tartoznak a következők: alfa-linolénsav (ALA), eikozapenténsav (EPA) és dokozahexaénsav (DHA). Ezeket a vegyületeket az emberi szervezet nem képes előállítani, de az ALA-ból már képes EPA-t és DHA-t előállítani. Most itt az idő, hogy megvizsgáljuk, hogy szerkezetileg hogyan is néznek ki ezek az omega-3 zsírsavak.

Az alfa-linolénsav 18 szénatomból áll és kettőskötéssel rendelkezik a 9., 12. és 15. szénatomokon. A harmadik kettőskötés (ami a 15. szénatomon van) szén-szén kötés, innen a zsírsav elnevezése.

Hasonlóan néz ki a másik két sav is, azzal a különbséggel, hogy az eikozapentaénsavnak, mely 20 szénatomból áll, a szerkezetében 6 darab kettőskötés van, melyek a 4., 7., 10., 13., 16. és 19. szénatomokon lelhetünk fel.

A dokozahexagénsav (22 szénatom) szintén 6 darab kettőskötéssel rendelkezik, de ezek a 4., 7., 10., 13., 16. és 19. szénatomokon találhatóak. (Azt is fontos megjegyezni, hogy a kettőskötések cisz konfigurációjúak, ami azt jelenti, hogy a két hidrogénatom mindig a kettőskötés ugyanazon oldalán helyezkedik el.

A természetben leggyakrabban e három omega-3 zsírsavon kívül még más változatok is fellelhetőek. Az ALA-val megegyező számú szénatomot, tehát 18-at tartalmaz még a sztearidonsav (STD). 20 szénatommal rendelkezik az EPA-n kívül még a eikozatrién sav (ETE), az eikozatetraénsav (ETA). Szénatomszámuk 22 a DHA-nak és a dokozapentaénsavnak (DPA) is. Ugyanakkor vannak olyan omega-3 zsírsavak is, melyek 24 szénatomból épülnek fel: ezek a tetrakozapentaénsav és a tertakozahexaénsav.

Az omega-3 zsírsavak ajánlott napi bevitele 1,6 gramm/nap férfiak és 1,1 gramm/nap nők esetén. Az utóbbi években terjedt el az élelmiszerek n−3 zsírsavakkal való dúsítása, például n−3-mal dúsított kenyér, majonéz, pizza, joghurt, narancslé, tej és tojás is kapható. Érdemes megvizsgálni, hogy milyen anyagok segítségével tudjuk bevinni a szervezetünkbe ezeket a savakat.

A bejegyzés trackback címe:

https://omega3.blog.hu/api/trackback/id/tr363126056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

BIO EGÉSZSÉG BIOBOLT

 

Elérhetőségek:

https://multi-vitamin.hu/

Az omega3 zsírsavak elősegítik a normális vérnyomás megőrzését. A telített zsírsavak többszörösen telítetlenekkel való helyettesítése az étrendben kedvezően befolyásolja a vér összes és LDL koleszterin szintjét.

 

Megtekint►►

A többszörösen telítetlen zsírsavak közül az EPA és a DHA hozzájárulhat a szív megfelelő működéséhez.

 

Megtekint►►